Nerijetko čujemo iz usta pjevačica i pjevača podrugljive komentare o nekim narodnim pjesmama kao da su to “cajke”, kafanske pjesme. A zapravo sve je to „Milanska skala“ za sadašnje turbo folk pjesme. I pjesme Mice Trofrtaljke su arije za sve vulgarne i preružne tekstove u kompozicijama koji se plasiraju u javnost.
Škakljivi tekstovi
Na prvi pogled se činilo da su Micine pjesme vulgarne, a one su zapravo simpatično složene sa škakljivim tekstovima. Njenu pjesmu „Davorike dajke“ je prepjevala i Sneki. Znamo da su neke pjesme sa erotskim stihovima ispjevane i u narodu poput pjesama „Crven satić u mrkoj kutiji“, potom “Lijepi li su mostarski dućani” u kojoj kaže „uđe Fata u magazu sama, za njom Mujo zamandali vrata“… To je, kažu kritičari, erotska suptilnost, a ne vulgarnost.
No, sada te nazovi zvijezde ne prezaju od erotike ni u izrazu a ni u slici. Ovo je vrijeme gdje je sve dozvoljeno jer je to aktuelan trend. No ta vulgarnost svakako nije za poštovanje. Neki u svojim pjesmama promoviraju alkohol, poput Maje Šuput koja kaže „nek vino kao voda teče, svaku noć djevojačko veće“, pa Mladen Grdović kaže da je “bolje popiti bačvu vina jer je jeftinija od benzina”. Lidija Bačić pjeva „kapućino i dupla loza, prva druga i sve roza, voza nas voza“, potom u pjesmi kaže “nisam ja kaktus, nisi ti balon, da se probudiš najbolje zajedno smo, zar ne vidiš”.
Fazlija pjeva o viskiju i kola koli… A onda su tu tekstovi Jelene Rozge “Život je čudo, prva minuta je fatalna, poslije ide kemija”, potom tekst ide do niskih strasti. Severina pjeva o postelji od vina. Vulgarni izrazi su ponekad izdignuti pa simpatično kazani kao kao kod Mice Trofrtaljke, no Nives Celziju pjeva “gol, gol, zabij mi gol, jer to ti uvijek možeš do bola, jer ja sam gola”… Prostački, neprimjereno, neumjesno, neukusno. A evo i gangi koje su vrlo popularne u ruralnim dijelovima Balkana, gdje se koriste rečenice “ja te volim, ja te obožavam, ja bih s tobom da se razmnožavam”, “Alal vera mili moj, kad me stegneš joj, joj”, pa onda “puši puši mala, malo ti se dozvoli da ti se vatra ne ugasi”, “mala moja dođi da ti sviram malkice, dok ja sviram, skini mi gaćice”, “ja sam dama visokog morala, zato svoju nikom nisam dala”…
Ovo je kap u moru besmislica, a onda se u vrijeme pandemije desi hit o kome svi nadugo i naširoko pričaju gdje je “Goci bend” ispjevao pjesmu „Moja gara ne voli vakcinu ona bocu prima na Sokocu“. Pjeva se prosto da se ne povjeruje.
Djeca pjevaju što im se svira i postaju “navučeni” na kojekakve pjesme u kojima se pjeva o drogi, seksu, kocki, alkoholu. Oni zapravo oslikavaju stanje u društvu. Tako Jala i Buba, ta sloboda i bunt, doveli sebe do uspjeha s kojim koketiraju a mladi oponašaju i pjevaju tekstove ružnih sadržaja. Istina da postoji na prekidaču off i on, ali to kod mladih ne važi jer oni se zapravo identifikuju sa svojim uzorima. Priklanjaju se onom što je degutantno i bezvrijedno. Ima tu i pored droge, oružja, pucanja, nasilne erotike. A Lidija Baćić kaže “kara, kara, karanfili to je meni mila, kita, kita, kita cviječa bolja je što je veća”. Seve je već odavno kazala da je mala dala.
Šta je urbani stih?
Biće po onoj narodnoj “pusti ralo i motiku, narod voli erotiku”. Briga su samo mlađi naraštaji koji neće znati šta je urban stih, šta je ta suptilnost u pjesmama. Stoga ne čude komentari mnogih, a uvrštena je u pjesmu “moj deda je bio kavaljer” što govori da je vrijeme manira i džentlmena odavno prošlost.
Dž. H. M.