Protagonistu novog muzičkog talasa bivše države Olivera Mandića pamte generacije s početka 80-tih. I svi će se složiti da je imao itekako značajne hitove. Tada je bio zvijezda. Svaki njegov rad bio je rađen u klišeu visokih standarda. I što se tiče studijskog rada, produkcije, zvuka, muziciranja… Baš sve! Istina je da njegova karijera broji tek četiri albuma i više kompilacija. Ali, svaki singl dobivao je značaj kod publike. Ne samo hitovi već i njegov outfit i scenski nastup bili su mamac znatiželjnika. Njegov imidž je preteča Bouviju i Boj Džordžu. U to vrijeme, istina, bio je neshvaćen ali voljen u isto vrijeme od strane pop-rok varijante. U svoj stil stapao je i soul i džez, onako dopadljivo. Sa većinom neozbiljnim tekstovima i pamtljivim melodijama.
Istina prošlosti
Oliver Mandić je rođen u Užicu gdje je poslije osnovne škole sa roditeljima preselio u Beograd i nastavio muzičko obrazovanje na klaviru. A njega je zapravo više privlačio pop-rok nego li klasična muzika koju je učio u školi. Zato se ‘69. godine priklonio grupi „Pop Mašina“. Potom osniva bend „Oliver bg. Reprezentacija“. Sa numerom Marine Tucaković „Ljuljaj me nežno“ otisnuo se u solo vode. Već tada je privukao pozornost slušateljstva pa bi često odlazio kao gost na turneje sa Čolom. Sa pjesmom i albumom „Probaj me“ ‘81. je zavrtio Balkan oko sebe. Ful našminkan, odjeven u žensku odjeću, sa najlonkama i štiklama na nogama itekako je isprovocirao javnost. Odjevni stil transvestita je sve ostavio u šoku. Skandalozno je izgledalo u prvi mah. Za PGP RTB izdaje pomenuti album, a već naredno izdanje štampa mu se u zagrebačkom Jugotonu. Hrvatska publika i tamošnji mediji su ga naprosto obožavali. Pratili ga u stopu, veličali, pomogli da dobije status super stara. Zapravo može se reći da je njegova druga adresa bio Zagreb.
Sa svim tim kontroverzama osvaja dvije Mesamove nagrade za popularnu muziku. Na TV festivalu odnosi i nagradu „Zlatna ruža Montrea“. Počeo je snimati i filmsku muziku, tipa filma „Nacionalna klasa“, „Posljednji krug u Monci“, „Cvjećke i zloće“, nabrao hitova, nagrada a onda odlučio da radi ‘91. godine sa „Ribljom čorbom“ kao klavijaturista i autor. No, došlo je do svađe između njega i Bore, a ujedno i do razlaza. To je razlog da je na albumu „Labudova pesma“ Čorba objavio samo osam numera, a sve Mandićeve je izbacio. Eh onda on sve više se priklanja i zbližava sa političarima nacionalističke desnice. Komercijalni i popularni pjevač kakav je bio Mandić, nazvan „šareni“ papagaj u Hrvatskoj se u ratnom periodu pojavljuje sa imidžom „tigra“. Ovog puta ne kao pjevač nego kao logističar i pozadinac Arkanove garde. Sablasno je zazvučala pomenuta informacija u Zagrebu i Hrvatskoj uopšte. Je li to uistinu onaj koji je pjevao „Pitaju me“, „Poludeću“, „Bobane“, „Pomagajte drugovi“, „Dođe mi da vrisnem“, „Zbog tebe bih tucao kamen“, „Majmune“… Da, to je on! I ta istina prošlosti se ne briše. Između dvije opcije on je, čini se, odabrao zlo.
Istina, svako bira svoj put, pa makar on bio i krivi. A onda nakon rata povukao se iz muzike. Decenijama. I odjednom najavljuje povratak na velika vrata sa koncertom u Areni. Sa tom viješću dolaze i njegove „prevrtanerske“ izjave. Odjednom on žali Mišu Kovača zbog njegovog narušenog zdravlja jer mu je kao miljenik u muzici.
Nečista savjest
S Oliverom Dragojevićem je želio zajednički, spektakularni koncert na Zvezdinom stadionu pod nazivo „Dva Olivera“. Pokojni Dragojević odbio je sve glatko i ostao pri svom stavu. A Mandić je taktički izjavio da nije prihvatio jer se boji za svoju porodicu. I tako svaki put je nešto brljao, a ništa iskreno i dobro.
A da vuk dlaku mijenja, a ne ćud potvrdio je prije dva mjeseca kada se pojavio na „Mitingu za budućnost Srbije“ kom prilikom je poljubio Vučića u ruku, a pred Pinkovom zgradom pravio kojekakve budalaštine i pred obližnjom bolnicom nakon čega je dobio katastrofalne komentare na svoj račun. Jedan od takvih je Oliver Mandić pljunuo na svoje hitove i karijeru zvijezde. S druge strane njegovu nečistu savjest on pamti a drugi su zapamtili.
Ne smije preći granicu?
Politika se uvukla u društvo i umjetnost u ratnom periodu. Ali se snažno osjetila i u muzici. Dok su neki pozivali na razum drugi su se oglašavali sa poklićem na mržnju. U ovoj varijanti kažu da je Oliver nadmašio Boru Čorbu koji se tek samo ludirao za razliku od njega. Jer ne bi na koncu završio na „crnoj listi“ zbog koje nije i ne znamo da li još uvijek smije preći granicu. A Hrvati su mu ipak oprostili 2014. sa izdavanjem kompilacije njegovih hitova.
Blatio Bregu
Oliver je minimizirao sarajevsku pop školu i blatio je. Brega je za njega bio neobrazovani muzičar koji svira seljački i pastirski rok. Dino, Hari, plavci, jabuka su „rokenrol abortusi“. Da bi sad izjavljivao kako je Brega vrh.
Polupao klavijature
Sa vrhunskim muzičarima džeza i soula nazvana „Super grupa“ Oliver se pojavio na sceni BOOM festivala pa nezadovoljan uvježbanošću muzičara na skandalozan način prekinuo je koncert tako što je polupao klavijature.